بسیاری از افراد گمان میکنند که
برای تشریح این مبحث ابتدا باید با اساس کار سیستم کولر خودرو(Air conditioning) یا اصطلاحا A/C آشنا شویم. در سیستم کولر خودرو فرآیندی رخ می دهد که در آن مایعی فشرده و تبخیر میشود و به وسیله فن به درون اتاق خودرو وارد میشود تا از گرمای اتاق کاسته شود. اجزای این سیستم عبارتند از: کمپرسور (فشرده ساز)، تبادل کننده گرما (اواپراتور) و دمنده (فن)
1. گاز خنک کننده توسط کمپرسور که نیروی آن توسط تسمهای متصل به موتور خودرو تامین میشود، فشرده میشود که فشار گاز را بالا می برد.
2. گاز وارد رادیاتور (کندانسور) می شود که در این مرحله گاز به حالت مایع در می آید.
3. ماده خنککننده وارد فیلتر خشک سیستم میشود و در این مرحله رطوبت آن گرفته میشود.
4. پس از گرفته شدن رطوبت گاز، این گاز به درون اواپراتور انتقال می یابد که این انتقال باعث کم فشار شدن گاز می گردد.
5. ماده خنککننده سرد در حالت گاز درون اواپراتور جاری میشود. این تبخیرکننده به صورت یک تعویضکننده دما عمل میکند و هوایی که توسط فن از میان آن عبور میکند را خنک کرده و این هوای خنک از طریق دریچه های کولر به داخل اتاق هدایت می شود.
یکی از عیوب بزرگ این سیستم وابستگی دمای هوای ورودی به کابین، به دمای هوای محیط بیرون است و در این سیستم اواپراتور توان محدودی برای خنک کردن هوا دارد و این بدان معنی است که شما باید به طور مداوم دمای کولر خودرو را تنظیم کنید تا به دمای مورد نظر خود برسید. بنابراین در این سیستم می باشست به صورت دستی دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به دمای مطلوب خود برسید.
مکانیزم عملکرد این سیستم به این صورت است که کنترلر ورودی اطلاعات را گرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و متناسب با آن دستوراتی برای اجزای سیستم صادر می کند، مثلاً اگر شدت گرمای هوای بیرون زیاد شود کنترلر به فن دستور می دهد تا سرعت خود را افزایش دهد تا دمای هوای داخل کابین ثابت بماند.
امروزه اکثر خودروها مجهز به سیستم کولر هستند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به عنوان آپشن اضافی در نظر گرفته میشود، لازم به ذکر است که تمامی اتومبیل های مدل روز دنیا دارای این آپشن هستند.
لاستیک درآر سواری هلپ دار (لاستیک درار با ابزار کمکی)
لاستیک درآور سواری 4 پدال (تیوپلس)
دستگاه تنظیم نور چراغ اروپایی (ایتالیایی) مدل HBA18A تاپ اتو - ToPAuto